Een volle rustdag

21 september 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 14. Zondag 2. Informele dienst in de Helderberg Gemeente. 9.15 uur: we lopen naar binnen (een beetje vroeg, maar als ik rijd wil ik graag op tijd weg omdat ik gemiddeld 5 keer per rit de motor uit laat vallen). Een band speelt mooie liederen en we gaan zitten. De mensen (voornamelijk blank) knikken naar ons, herkennen ons. Vorige week zijn we al voorgesteld en mochten we gaan staan, al hebben we het gevoel dat mensen meteen aan ons zien dat we ‘buitenlanders’ zijn. 9.30 uur: dominee Danie O’Kennedy verwelkomt de gemeente en vraagt ons elkaar te begroeten. ‘Môre’, zeggen we tegen onze buurvrouw. Daarna volgt de votum en groet. De band begint te spelen, mannen omarmen hun vrouw (dat is heel gewoon hier) en we zingen een aantal liederen, zowel Afrikaans als Engels. Een aantal herkennen we. Zo zingen we de Engelse versie van ‘Heer, Uw licht en Uw liefde schijnen’ en de Afrikaanse versie van ‘Licht van de wereld’ (‘Lig vir die wêreld’). Vandaag is de afsluiting van het thema ‘Hoop’, nadat dit een aantal weken centraal stond. Een vrouw geeft een getuigenis over hoe zij hoop kreeg in haar leven, dankzij de mensen van het Helderberg Ontwikkelingsentrum (dit is geen typefout). Vervolgens lezen we 1 Tessalonicenzen 5:11-28, waarin Paulus schrijft aan de gemeente in Tessalonica. Hierna getuigen een man en vrouw over hoe God hun gebeden beantwoordde en hoop bracht. Dan begint dominee O’Kennedy met de verkondiging, ondersteund met een presentatie, door de vraag: hoe wachten we op het eeuwige leven? Net als een stel dat gaat trouwen de bruiloft voorbereidt, zo moeten wij ons voorbereiden op de komst van de Bruidegom. N.a.v. het Bijbelgedeelte kregen we opdrachten mee: breng hoop door naar elkaar te luisteren en elkaar moed in te praten, door verhoudinge (relaties), in vreugde en dankbaarheid en door gebed en seën (zegen). Na de het gebed, de offergawes en nog wat liederen is de dienst afgelopen en klinkt de uitnodiging: kom kuier saam! We drinken gezellig een kop koffie of thee en ontdekken dat we al steeds meer mensen kennen.

13.15 uur: we arriveren bij de kerk in Strand en zien de bus al staan, klaar om een ieder die wil naar de Eerste Rivier te brengen. Vanmiddag gaan we niet naar een gewone kerkdienst, maar een uitvoering van verschillende koren uit de omgeving. We zijn uitgenodigd door Lea Luiten; zij zingt in een koor van de ‘kleurlingenkerk’. We worden warm verwelkomd en stappen in de bus. Als ik eenmaal een (half) plekje gevonden heb (de vriendelijke dame naast mij neemt 1½ plek in beslag) zie ik dat Lea, Jessica, Jolanda (voorheen veldwerker van Kimon, nu tijdelijk in Zuid-Afrika) en ik de enige blanken zijn. Toch lijkt niemand dat te zien. De meneer voor in de bus vertelt onderweg vol passie de grappigste verhalen. Ten minste, dat vermoed ik als ik kijk naar de reacties van de mensen om mij heen. Zelf kan ik maar de helft volgen, maar ik lach toch mee, vooral om het stemgebruik en de non-verbale communicatie van de beste man. Aangekomen bij de kerk zoeken we een plekje in de zaal die snel vol stroomt. 14.30: de uitvoering zou nu moeten beginnen. 14.35: de uitvoering had moeten beginnen. 14.40: de uitvoering is nog niet begonnen; er wordt gecheckt of alle koren aanwezig zijn. 14.45: de uitvoering… begint! En wat genieten we van de veelzijdige koren en liederen! Kinderen, jongeren, volwassenen en Afrikaans, Engels of een stamtaal; alles zit erbij! 17.30 uur: we staan weer buiten en genieten van het verkoelende briesje. In de bus zingen de kinderen nog wat liederen en praten Jessica en ik fijn met Jolanda. We leren veel van haar ervaringen!

20.30 uur: halfgaar zitten we op de bank, na te genieten van de indrukken van deze dag. We luisteren naar de preek die ds. J.J. ten Brinke ‘s morgens hield in Stolwijk over 2 Koningen 4:1-7. We worden bemoedigd door zijn woorden: God wil het weinige dat jij hebt vermenigvuldigen, net als de olie van deze arme weduwe. Dan moet je, net als zij, Gods woorden gelovig gehoorzamen. God kan de kruiken alleen vullen als ze leeg zijn. Breng je noden bij Hem, zet ze als lege vaten voor Gods troon. Giet het Woord erin, in alle kinderen die je ontmoet. Of ben je zelf een leeg vat? Laat jezelf vervullen met Gods liefde. Vertrouw op Gods woorden, probeer het niet eerst met een steelpannetje. Dan was de olie misschien veel eerder opgehouden met vloeien. Nee, al je lege vaten, breng ze bij God. Hij zal voorzien van wat je in Zijn ogen nodig hebt, door Jezus Christus: Genade. ‘Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.’

22.30 uur: ‘Nou sal ek onbesorg gaan lê en dadelik aan die slaap raak, want, Here, U alleen laat my veilig woon.’ (Psalm 4:9)

1. Philip der Rover:
    22 september 2015
    Mooi dat je aansluiting hebt met de gemeente en met de lokale kerken. Daar kunnen we wel wat van leren.
    Blijf maar dicht bij de Bron om je te laten vullen en daar tot zegen te zijn..
    Groetjes,
    papa
  2. Willemijn:
    26 september 2015
    weer een leuk verhaal! succes verder! x van mij
  3. Wynie dekker:
    2 oktober 2015
    Hello Annelie! What a wonderful story, thank you for sharing how God is working in Africa. There truly are no limits with Him. I don't know if you have Facebook but if you do, Lindsay Dearlove is in Haiti for six months working as a nurse at a small orphanage and also works with women and children in a local village sharing the gospel. I hope to read more from you in the future and look forward to updates!