Dichtweg

15 november 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoe dichter ik bij de kinderen kom, hoe verder we van elkaar weg blijken te staan. Wat een andere wereld! Ik weet niet hoe het is om in een golfplatenhuisje te wonen en dat als je thuis te zien. Ik weet niet hoe het is om geen auto (of fiets) te hebben en overal naartoe te moeten lopen. Ik weet niet hoe het is om met een lege maag te moeten gaan slapen. Ik weet niet hoe het is als je ouders dag en nacht ruzie maken. Ik weet niet hoe het is als je vader na elke salarisdag dronken thuiskomt en zijn handen niet thuis kan houden. En ik weet niet hoe het is om te leven zonder de onvoorwaardelijke liefde van ouders.

Ik leg haar uit dat 5 na 4 komt. Ik vertel hem dat bij de -s- je tong achter je tanden blijft. Ik zing met haar op schoot liedjes over Jezus. Ik loop hand in hand met hem naar de kerk. Maar ik heb geen idee hoe zij leven. Wat gaat er in hun prachtige hoofdjes om?

We maken zinnen bij de woorden met -s-. Ik zeg: I love it when the sun shines. Zij zegt: It makes me sad when my father hits me. Ik word stil. Wat kan ik zeggen?

Maar ik hoef niets te zeggen. Ik mag deze kinderen Jezus’ onvoorwaardelijke liefde laten zien. Ik mag voor een paar maanden een schakeltje zijn in het leven van deze kinderen. Maar in de rest van de ketting zal God voorzien.

Dichtbij, en toch zo ver weg. Iets dichterbij. Nog verder weg. Dichtweg. Verbij.

Aan de andere kant zie ik hem lachen en genieten op schoolplein. Ik zie haar ogen glimmen als ze een sticker krijgt omdat ze goed heeft geholpen. Ik zie hoe een moeder haar kind omarmt. Juist deze kinderen genieten zo van die kleine dingen in het leven. En er zijn ook zeker gezinnen waar kinderen wel onvoorwaardelijke liefde ontvangen van hun ouders.

We maken veel mee in onze volle weken. Ik geniet nog steeds intens van het contact met de kinderen. Een glimlach, een ‘môre’ (goedemorgen), een knipoog, een drukkie (knuffel).

Zaterdagmorgen was er een vrouwenmorgen waarbij Hannes van Wyk sprak. De opbrengst was voor het Hemel-op-Aarde project waar ik werk. Er werd toen een filmpje laten zien met foto’s van het project. Het is een prachtig filmpje en een aanrader om even te bekijken! https://www.dropbox.com/s/0a0z6br22rm9bkn/Hemel%20op%20Aarde%2014%20Nov(LOWQ).mp4?dl=0 . Verder was het een hele gezellige morgen en waren er ruim 180 vrouwen!

Zo gaat het leven door, glippen dagen weg. Ik zie er naar uit om mijn familie en vrienden weer te zien, maar voor nu geniet ik van elk moment. Voor nu deel ik glimlachen, môre’s, knipogen en drukkies uit. Voor nu mag ik een schakeltje zijn in de levens van deze kinderen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willemijn:
    hey,
    wat een mooi blog en leuk filmpje!
    we zagen jou ook nog voorbijkomen!!
    veel genieten nog hoor!

xxx van ons❤
  2. Janet de koning:
    Mooi weer hoor Annelie .
    Geniet er nog van.
    Liefs tante Janet
  3. Gerlinde:
    15 november 2015
    nou Lie, je kunt altijd nog schrijfster worden! Wat heb je weer een mooi blog geschreven. Heb het filmpje bekeken en het is echt zo gaaf om de hoop in de ogen van die kinderen te zien!
  4. Judith:
    Mooi verwoord! Veel zegen, x
  5. Hennie:
    16 november 2015
    Lieve Lie, Heel indrukwekkend weer... Alle goeds toegewenst. Dikke kus.
  6. Marijke Bongers:
    16 november 2015
    Lieve Annelie, ik proef ook wat van dat diepe verdriet in je verhaal. Een deeltje van de onmacht die er ook altijd bij hoort als je je echt ergens voor inzet. Het zo graag meer willen bereiken voor de mensen en vooral voor de kinderen. Het feit dat je openstaat om het echte verdriet te zien brengt dit altijd met zich mee. Dat is niet makkelijk, dat is het nooit. Maar jij bent daar, en ik lees dat je het in je hoofd goed relativeert en weet dat het niet allemaal jouw taak is. Dat is goed. Praat erover met de leiding daar. Zij hebben er ervaring mee. Leuk filmpje en goed je op de foto te zien met je altijd stralende glimlach. Die glimlach alleen doet al wonderen. Vergeet dat niet. xxx houd je taai lieverd! Het is een troost om in een wereld waar angst weer erg aan de oppervlakte is iemand haar eigen weg te zien zoeken. blijf veilig.
  7. Marry Verkaik:
    16 november 2015
    Wij wensen je heel veel plezier bij je mooie werk in Afrika. Opdat je tot zegen mag zijn voor de kinderen en hun ouders.
    Groeten, Rook en Marry
  8. Sjoerd en Leanne:
    21 november 2015
    Ha die Annelie,

Mooi stukje joh!!
    Geniet er nog npoosje van ook al zie je erg veel verdriet..
    Wees er voor de kinderen die liefde nodig hebben het doet ze vast goed!!!!

Groeten,
    Sjoerd en Leanne en de jongens ( jongetjes)
  9. Anke:
    22 november 2015
    Hej Annelie, wat leuk om mee te beleven enneh wat een lekkere temperaturen bij jou/jullie :-), geniet ervan en geef ze een "drukkie" van mij ...