10.000 redenen van dankbaarheid

17 december 2015 - Hardinxveld-Giessendam, Nederland

Gistermorgen om 11.15 uur ben ik weer veilig in Nederland aangekomen! De vlucht is goed verlopen. Er was wel constant wat turbulentie, dus slapen lukte niet echt, maar vannacht sliep ik de klok rond dus heb ik dat weer helemaal ingehaald. Het is goed om weer thuis te zijn, maar ook vreemd. Maar voor ik daar op in ga, zal ik meer vertellen over mijn laatste week in Zuid-Afrika.

Woensdag 9 december t/m maandag 14 december was ik als leiding mee op het Koningskinderskamp. Dit is een kamp voor kinderen van 11 tot 13 jaar met een moeilijke thuissituatie,  bv. armoede, drank- en drugsgebruik of gescheiden ouders. Het was een ontzettend bijzonder, maar ook intensief kamp. De kinderen die mee gingen hadden hele diverse achtergronden, qua huidskleur, financiële situatie, gezinssituatie en onderwijs. Dit leverde soms wat spanning op, maar in de loop van het kamp vielen de verschillen weg. In het begin moesten kinderen vaak worden gecorrigeerd wegens gebrek aan respect, iets wat velen vanuit thuis totaal niet meekregen. Het was mooi om te zien hoe de kinderen groeiden, in de manier van omgang, maar ook in hun relatie met God. Een belangrijk deel op kamp was het zingen van liederen, zoals ‘Jabulani Africa’ (prijs de Heer, Afrika), ‘Come, now is the time to worship’, ‘Dis so lekker om die Here te dien’ en ‘10.000 reasons’. Op het moment dat de eerste tonen klonken, vielen verschillen weg, richtten we ons op de God van alle naties, en prezen we Zijn namen terwijl we elkaar omhelsden. Wat een bijzondere afsluiting van deze bijzondere periode!

Maandagmiddag kwamen we terug van het kamp. Na het uitpakken en wassen mocht ik weer inpakken, want dinsdagnacht vloog ik naar huis toe. Dinsdag kwamen er nog verschillende mensen afscheid nemen. ‘Sê dankie vir jou pa en ma dat hulle jou vir ons geleen het!’ klonk het dan. Bijzonder, want ik ben juist dankbaar voor het voorrecht dat ik deze periode in Zuid-Afrika mocht werken. Na een heerlijke maaltijd met Jessica en Lea bij Retha en Jacob, werd ik naar het vliegveld gebracht. Het vervolg leest u in alinea 1.

De meesten van jullie weten waarschijnlijk dat ik niet voor niets met deze reis begon. Inderdaad, ik wilde God en mijn naasten dienen, iets delen van de talenten die God mij gegeven heeft. Maar ik wilde ook kijken hoe ik werken in het buitenland zou ervaren. Deze reis was een deel van mijn zoektocht naar Gods plan met mijn leven. Wat ik heb ontdekt? Ik geniet intens van kinderwerk! Wat ben ik van alle kinderen en volwassenen gaan houden die ik heb ontmoet in Zuid-Afrika! Ja, ik ga hen missen. Maar ik ben er ook achter gekomen dat mijn plek in elk geval voorlopig in Nederland is. Dus ik ga op zoek naar werk als logopedist en hoop daarnaast ook kinderwerk in Nederland te gaan doen. Hoe en wat weet ik nog niet, maar God zal mij leiden. (Suggesties zijn welkom!) En wat ik ook heel tof vindt is dat ik deel word van het hometeam van Lea Luiten! Jessica en ik hebben 4 van haar clubs overgenomen tijdens haar verlof naar Nederland, maar ook samen met haar gewerkt op het Koningskinderskamp, dus ik vind het bijzonder dat ik nu vanuit Nederland bij mag blijven dragen aan dit werk.

Ik wil een ieder van jullie bedanken voor jullie steun. Allereerst door gebed, maar daarnaast ook door reacties op het blog, Facebook, via mail, WhatsApp, voor kaarten, filmpjes (om de ontwikkeling van neefjes/nichtjes bij te houden) en op wat voor manier dan ook. Ik vond het altijd super leuk om iets van jullie te horen en dat was echt een steun voor me! Baie dankie!

Het voelt gek om dit blog te schrijven, alsof het nu dan echt verleden tijd is. Gelukkig heb ik nog genoeg foto’s, filmpjes en herinneringen. Misschien geen 10.000, maar wel meer dan 10.000 redenen van dankbaarheid. God is zo’n geweldig God! Hij is de Almachtige, Schepper van Hemel en aarde. Maar Hij is ook dichtbij, een liefdevolle en beschermende Vader. JAHWEH, Ik ben Die Ik ben. In Nederland, in Zuid-Afrika, in mijn hart. En daarvoor prijs ik Zijn heilige Naam!

Bless the Lord, oh my soul
Worship His holy Name
Sing like never before, oh my soul
I’ll worship His holy Name

1. Jessica:
    17 december 2015
    Wauw Annelie.. 1 groot loflied op onze God! Ik moet denken aan onze laatste afscheid op het strand. Niet kijken naar wat we gaan missen maar kijken naar wat we hebben ontvangen van onze goede God!! Hij zegent jou en zal je verder jouw pad wijzen! Xx
  2. Willemijn:
    17 december 2015
    hey lieve lie, ik ben erg blij dat je weer thuis bent! ook een mooi blog weer! x van mij!❤❤
  3. Gerda Dekker:
    17 december 2015
    Heel bly voor jou dat je weer veilig thuis bent.Je ouders zullen ook wel dankbaar zyn dat alles goed afgelopen is.Wy vonden het erg leuk om iedere keer je verhaal te lezen.Verder wensen we je God,s zegen toe in alles en ook voor Gezegende Kerstdagen.Breng groeten van ons naar de familie..ome Jan en tante Gerda.
  4. Marijke Bongers:
    xxx
  5. Janet de Koning:
    17 december 2015
    Fijn dat je weer thuis bent hoop je snel weer te spreken. Je hebt prachtig werk gedaan en God zorgt voor je en zal op zijn tijd wat op je pad brengen.
    Liefs Tante Janet