Give this Christmas away!

6 december 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 91.Wat is dat snel gegaan! Oh nee, nu spreek ik ook al in verleden tijd… Gelukkig is het nog niet zo ver. Nee, ik ben hier nog 9 hele dagen!

De afgelopen week was dubbel voor mij. Hier is nu de zomervakantie begonnen, dus hebben we alle kinderclubs afgerond en het kerstverhaal verteld. Hier hebben we echt een feestje van gemaakt; we vierden natuurlijk de geboorte van Koning Jezus! Bij een workshop kregen we de tip om een kerststal te maken met wc-rolletjes, dus heb ik hier de afgelopen weken heerlijk aan gewerkt (zie foto’s). Toch genoot ik nog meer van het gebruiken van de kerststal en het vertellen van dit prachtige verhaal! Niet 1 keer, maar wel 6 keer deze week: maandagmiddag in Lanrus, woensdagmorgen bij Babbel & Krabbel en donderdagavond bij Fiela, maar ook dinsdag op de Firgrove Primary School in 3 graad R-klassen. (Op dinsdagmiddag in Strand vertelde Jessica een ander prachtig kerstverhaal.) Op de school hebben veel kinderen nooit het evangelie gehoord, dus het was voor mij een voorrecht om hen over Jezus’ liefde te vertellen: Hij houdt zo veel van hen (en jou) dat Hij de rijkdom van de Hemel verliet en mens werd! Ik bracht mijn gitaar mee en leerde hen ‘Al was ek nie daar nie’, ofwel ‘Away in a manger’ (afhankelijk van de taal die in de klas geleerd wordt). Die gitaar vonden de kinderen erg indrukwekkend. Ja, het was heerlijk om de week zo af te sluiten. En toch ook hartseer (verdrietig), want afscheid nemen is niet leuk. Ik weet dat Lea en Jessica door gaan met de clubs, en bovenal dat God doorgaat met Zijn werk in de levens van deze kinderen, maar ze zijn in mijn hart gekropen. Ik ben van hen gaan houden, en dan is loslaten niet fijn.

Maar ik ben nog niet klaar. Woensdag 9 december t/m maandag 14 december ga ik als leiding mee op het Koningskinderkamp. Dit is een kamp voor kinderen van 11 tot 13 jaar met een moeilijke thuissituatie,  bv. armoede, drank- en drugsgebruik of gescheiden ouders. Jullie weten inmiddels dat deze problemen een grote rol spelen in Zuid-Afrika. Ik wil jullie dan ook vragen om te bidden voor dit kamp. Juist hier is er een unieke gelegenheid voor een goed gesprek met de kinderen, maar er is voor hen ook genoeg kans om lekker te spelen en kind te zijn.

En dan, in de nacht van 15 op 16 december, vlieg ik weer naar huis. Ik zie er erg naar uit om weer bij mijn familie en vrienden te zijn, maar ik weet dat ik de kinderen erg zal missen. Dat voelt ontzettend dubbel. Hier ben ik bij de kinderen en mis ik mijn familie en vrienden, en als ik thuis ben zal ik de kinderen missen. Kunnen jullie niet allemaal naar Zuid-Afrika komen?! ;-)

Ik heb me voorgenomen om intens te genieten van deze 9 dagen. En daarna van de dagen die komen. Kerst is een bijzondere tijd. Een warme tijd, zelfs in het koude Nederland. Een tijd om te genieten van elkaar. Een tijd om te delen en te ontvangen. Een tijd om stil te staan bij wat we van God hebben ontvangen en hiervan te delen.

What if I told you
You have the power
To give someone hope
Beyond their wildest dreams
What if I told you
It's right there in your hands
In your hands

It's hard to imagine
How something so small
Can make all the difference
Tear down the tallest wall
What if December

It's feeding the hungry
Serving the poor
It's telling the orphan
‘You're not forgotten anymore’
It's doing what love does
Even when no one's watching you

For God so loved the world
That He gave His only Son
So we could be His hands, His feet, His love, His love

If there's love in your heart
Don't let it stay there\
And your life will be changed
By the gifts you receive
When you give this Christmas away

Matthew West – Give this Christmas away

1. Willemijn:
    hey lie,
    weer een mooi reisverhaal!
    ook een mooi lied weer!
    tot snel
    x❤
  2. Jarina en stefan:
    Hee Lie,

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, nee grapje. :) Leuk en mooi stukje! We zien je gelukkig snel weer, geniet van het kamp en zijn erg benieuwd naar de kamp-verhalen!!

Liefs Stefan en Jarina
  3. Janet de koning:
    Hoi Annelie,

Mooi weer om te lezen. Fijn kamp nog.
    mooie dagen nog daar geniet van alles maar ik vind het ook fijn om je straks weer te zien en je verhalen te horen.
    Liefs Tante janet
  4. Nico en Loes:
    Ha lieve meid,
    Nog 9 hele leuke, goede en gezegende dagen gewenst!!!!!
    En dan een goede terugvlucht.
    Lieve groet van Loes & de IJzermannen

Ps. Prachtige foto's
  5. Hilda:
    7 december 2015
    Veel plezier met kamp. Geniet van deze laatse dagen.Veel sterkte met afscheid nemen en alvast een hele goede terugreis toegewenst!
    See you soon!
    Liefs, tante Hilda
  6. Hennie:
    7 december 2015
    Lekker geniet Lie!!!!!!! Tot snel!!!! xxx
  7. Jolien:
    8 december 2015
    Heeey leukerd!!

Geniet er nog even van meid, wat een geweldige verhalen en mooi werk! Succes en sterkte... bij het afscheid nemen! Tot snel!

Liefs, Jolien
  8. Marijke Bongers:
    8 december 2015
    veel succes op het kamp, en goede terugreis. xxx