Dankbaarheid

6 november 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

In Nederland was het woensdag dankdag en ook hier in Zuid-Afrika zijn we bezig geweest met dankbaarheid. Maandag bij de gebedsbijeenkomst hield Antoinette, één van de kinderwerkers, een opening over dankbaarheid. Dankbaarheid is een levenshouding. Dankbaarheid is een keuze. Een keuze om je zegeningen te tellen in alle omstandigheden. We kregen een doosje TicTac’s mee met de opdracht om elke keer dat we een TicTac eten God ergens voor te bedanken.

En dankpunten zijn er genoeg! Ik geniet ontzettend van het werken met de kinderen op de scholen en bij de clubs. Dat werk gaat allemaal door. Op school zie ik inmiddels 9 kinderen voor logopedie en er staan nog 12 kinderen op de wachtlijst. Hoe ik dat ga doen in nog maar 4 weken is mij een raadsel, maar elk kind dat wordt geholpen is er één. God zal hierin wijsheid geven! Ook help ik wekelijks nog steeds zo’n 60 kinderen voor rekenvaardigheden. Daarnaast geven Jessica en ik 3 clubs en een Bijbelles en gaan we regelmatig naar Fiela.

Fiela? Die naam heb je wellicht nog niet eerder gehoord. Fiela is een hele bijzondere vrouw! Ze woont in een arme buurt en geeft dagelijks vanuit haar eigen keuken de kinderen in haar buurt te eten. Eenmaal per week geeft ze hen ook een Bijbelles. We zijn nu verschillende keren bij haar geweest en ik geniet er ontzettend van om met Fiela te werken. Ik vind haar een hele bijzondere vrouw en van het werken bij haar krijg ik veel nieuwe energie! We helpen haar in de keuken met het bereiden van het eten, en we geven Bijbelles. Wanneer ik bij Fiela ben, besef ik weer dat geluk niet afhangt van het saldo op je bankrekening, je diploma’s of cijfers. Dankbaarheid en geluk zijn een levenshouding, een keuze.

Ohja, nog zo’n TicTac (dankpunt) voor mij is Jaylee. Jaylee is een meisje van 12 jaar dat stottert. Ik zie haar al een paar weken en de laatste keren dachten we na over helpende en belemmerende gedachten m.b.t. het spreken. Toen ik haar vandaag ging ophalen in de klas, vertelde haar leerkracht mij stralend dat Jaylee deze week heeft voorgelezen in de klas, en dit heeft ze voor de eerste keer in haar schoolcarrière vloeiend gedaan!

Mochten alle projecten je beginnen te duizelen: geloof me, dat gebeurt mij ook wel eens. De nood hier is zo groot, er is zo veel werk om te doen! Als je meer over de projecten wilt horen, ben je van harte welkom op de zang- en muziekavond die Lea Luiten as. zaterdag 7 november organiseert. Lea is de kinderwerker die op dit moment voor verlof in Nederland is en van wie wij een aantal clubs waarnemen. Meer informatie:
Datum: D.v. Zaterdag 7 november 2015
Aanvang: 19.45 uur (kerk open 19.15 uur)
Locatie: Nieuwe kerk, Nieuweweg 57, Hardinxveld-Giessendam
M.m.v. Diederick Casteleijn (pianist), Cornelis den Ouden (organist) en twee solisten Liesbeth de Rooij en Anita van Tienhoven.
Samenzang: veel (Afrikaanse) liederen!
Toegang: Gratis; er is een collecte t.b.v. Lea/Stichting Kimon/Helderberg

Ik zou nog 100 pagina’s vol kunnen schrijven, maar voor nu houd ik het maar even hierbij.’n Lekker naweek en eet maar veel TicTac’s!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willemijn:
    6 november 2015
    hey lie,
    we zijn echt super trots op je en we vinden het bijzonder om je verhaal te lezen! succes verder! xxx van ons :)
  2. Jessica:
    6 november 2015
    Trots op jou! Je bent een mooi mens en ik zie dat je hier echt heel veel mag betekenen!
    Onze doosjes TicTacs gaan hard.. :)
  3. Hennie:
    7 november 2015
    Lieve lie.wat n fantastische blog weer.om stil van te worden! Ook errug trots op jou! You go girl.veel liefs
  4. Nico en Loes:
    7 november 2015
    He Annelie, mooi om te lezen en heel leuk om de foto's te kijken. Zegen en alle goeds!!!!
    Lieve groet, Loes & IJzermannen
  5. Annelie:
    7 november 2015
    Bedankt voor jullie leuke reacties, dat is erg bemoedigend! :)
  6. Gerda Dekker:
    8 november 2015
    Weer heel mooi om te lezen,groeten van ons uit Canada.
  7. Janet de koning:
    8 november 2015
    Hoi Annelie

Prachtig weer om te lezen wat je daar allemaal doet.
    Liefs tante Janet
  8. Marijke Bongers:
    12 november 2015
    Wat fijn dat je het goed naar je zin hebt. Het lijkt me lastig voor je om te weten dat je maar een deel van de kinderen kunt helpen. Ik denk de laatste tijd steeds vaker aan een zin die aan moeder Theresa wordt toegeschreven. "Do small things with great love" Ik heb zelfs een kopietje ervan in de studio hangen. Misschien helpt het om in je achterhoofd te houden. Verder alles goed hier, hoewel ik niet helemaal fit ben hebben we hier een berg tictacjes om op te eten en dankbaar voor te zijn. liefs weer! xxx Marijke
  9. Lia:
    12 november 2015
    Wat mooi om te lezen Annelie!! Super dat je zo geniet..maar ook dichtbij Hem blijft als het wel eens pittig is! Wat een aanrader..die tictac-jes.. ook voor ons en de kids hier in NL. De muzikale avond was erg mooi! Je was ook weer in beeld:) Veel zegen gewenst! groetjes Lia
  10. Annelie:
    13 november 2015
    Marijke: Dat is inderdaad een prachtige uitspraak! Het is 'maar' een deel van de kinderen maar een andere uitspraak is: Voor de wereld is het 1 kind, maar voor dat kind is het de wereld! Altijd fijn, mensen met van die wijze uitspraken ;) Ik hoop dat je je snel beter voelt!

Lia: Fijn dat de muzikale avond mooi was! Mijn moeder en oma hebben ook erg genoten! Geniet maar van de tictacjes :)