Entoesiasme

15 september 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Even een kort bericht omdat ik over loop van entoesiasme :) Wat is het heerlijk om hier te zijn! Deze week en volgende week zullen Jessica en ik meekijken met verschillende projecten om een beter beeld te krijgen van Helderberg Uitreik en om vervolgens te kiezen waar wij gaan mee werken. Vanmorgen zijn we naar het ‘Hemel op aarde’-project geweest in het nabij gelegen dorp Macassar. Bij dit project wordt extra hulp geboden aan kinderen die moeite hebben om mee te komen op school. Het gaat hier om (voornamelijk gekleurde) kinderen van ongeveer 6 jaar die in graad R zitten. Na de zomer (dus in januari) zullen zij naar graad 1 gaan en leren lezen en schrijven. Echter, als hun basis niet goed is, is het moeilijk voor hen om mee te komen en wordt de achterstand alleen maar groter. Om dit te voorkomen probeert men binnen dit project een sterke basis te vormen bij de kinderen, zodat hun schoolloopbaan soepeler zal verlopen. Dit wordt gedaan door kinderen in groepen van 10 elk 2 uur per week apart te nemen. Hier krijgen ze extra begeleiding. Wat ik mag doen is eigenlijk extra extra begeleiding: tijdens die twee uur neem ik steeds tweetallen apart om 10 minuten extra te oefenen met vooral wiskunde. Dit doen we op de rekenaar (computer), zodat de kinderen gelijk met de computer leren werken, maar ook met concreet materiaal. Toen Sunette, de projectleidster, hoorde over mijn logopedische achtergrond werd ze nog enthousiaster en vertelde me dat ik ook gerust wat met taal, spraak en auditieve verwerking mag doen. Jullie begrijpen wel dat ook ik hier baie vrolik van word! Ik heb maar 10 minuten voor elk tweetal, maar toch hoop ik hen op deze manier net wat extra ondersteuning te bieden. Hierin mag ik geheel mijn eigen methode kiezen en kan ik afstemmen op wat ieder kind nodig heeft. Het enthousiasme van projectleden is zo hartverwarmend! Ik kan niet wachten om te beginnen! We moeten nog even kijken hoe we het praktisch met vervoer gaan doen, omdat Jessica en ik één auto gebruiken, maar op verschillende scholen zullen werken. Morgen gaan we kijken op de school waar zij gaat werken en waarschijnlijk is dat niet ver weg. Dan zal de een de ander oplaai. Ach, dat komt vast goed!

Verder hebben we gisteren met één van de kinderclubs van Lea Luiten meegekeken. Deze club werd gegeven in een arme buurt bij een gemeentelid in de huiskamer. Ik vind het heel mooi om te zien hoe Lea met de kinderen om gaat en hen op spelenderwijze een prachtige boodschap meegeeft! De kinderen leren Bijbelteksten en liedjes ook heel snel! Ik bid dat deze voor eeuwig in hun hart mogen blijven en op het juiste moment naar boven zullen komen.

Ik kan nog zo veel schrijven Bijvoorbeeld dat Jessica en ik inmiddels geen rijlessen meer hebben, maar zelf mogen rijden. Of dat we zondagmorgen naar een kerkdienst van de Helderberg Gemeente zijn geweest. En ik kan ook nog schrijven over de bijzondere gebedsbijeenkomst die we gisteren meemaakten met andere kinderwerkers van Helderberg. Maar ach, nu heb ik het al genoemd en mocht je er meer over willen weten dan hoor ik dat graag ;-)

Ek wens julle een baie mooie week!

1. Gerlinde:
    16 september 2015
    Mooi geschreven Lie!! Gaaf dat je je opleiding in kunt zetten en je daar ook vrijheid voor krijgt om dat te doen! Ik hoor graag in een ander Blog meer over de kerkdiensten daar :)

Liefs Gerlinde
  2. Hennie:
    17 september 2015
    Hey Lie, Super gaaf om je verslagen te lezen! Mooi dat je je opleiding in kunt zetten en tof wat je allemaal mee maakt en doet!
    Tot het volgende verslag!

Liefs Hennie
  3. Janet de Koning:
    Hoi Annelie
    Mooi om te lezen wat je daar allemaal doet
    Wat goed dat je mag autorijden.
    Liefs Tante Janet
  4. Jantine:
    Hoi Annelie,

Leuk om je verslagen te lezen.
    Je schrijft erg leuk! De complimenten!!

Groetjes!
  5. Lia:
    17 september 2015
    Wat ontzettend gaaf allemaal Annelie! Ik zie het ook een beetje voor me...daar rondrijden..kids spreken..Lea bezig zie..geweldig...beetje heimwee heb ik wel :) Heel veel zegen gewenst!! Groetjes Lia
  6. Willemijn:
    hey
    weer een leuk verhaal! grappig met die Afrikaanse woorden:)
    ben benieuwd naar de volgende verslagen!!!
    x Wil
  7. Anja:
    18 september 2015
    Hoi Annelie,
    Wat mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent. Geweldig om met zoveel verschillende dingen daar bezig te zijn. Gods zegen bij alles wat je daar mag doen
  8. Marijke Bongers:
    18 september 2015
    Lekker hoor, zo'n vrolijk verslagje van jou lezen op vrijdagavond in de studio. Wij gaan hier ook weer dapper verder en wat wij samen ingezet hebben gaat gestaag door. Net heeft Roxanne die me een poosje helpt de Lopi bijgevuld en jouw tellijstjes bijgewerkt. Die konden we keurig uit de kratjes pakken. Ik moet erg opletten dat ik geen Annelie tegen haar zeg. Marit komt morgen weer en leert stap voor stap. Blijf op je rust en gezondheid letten, dan houd je het langer vol. (Ja, ik weet het, als ik ook goed voor mezelf zorg!) heel veel liefs, en het Goede gewenst vanuit je vertrouwde Hardinxveld. De straat is mooi geworden, maar verder verandert er niet veel hier. Ow, nu de straat weer open is en de vakantie voorbij gaat het ook weer heel wat beter met de omzet, ook leuk toch! xxx Marijke
  9. Sjoerd en Leanne:
    19 september 2015
    Ha die Annelie,

Leuk verhaal! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Bijzonder dat je je opleiding kan gebruiken daar.. Heel veel succes verder!

Groeten Sjoerd Leanne Thimo en Jesse
  10. Hilda:
    21 september 2015
    Hoi Annelie,
    Geweldig om te lezen wat je daar allemaal doet en hoe betrokken je bent bij je werkzaamheden! Ik zie het helemaal voor me. Hoe laat drinken jullie koffie, dan kom ik eraan......
    Liefs, Hilda
  11. Annelie:
    21 september 2015
    Bedankt voor jullie leuke reacties!
    Gerlinde: blog over kerkdiensten komt er aan!
    Marijke: dankjewel, vergeet niet je eigen adviezen op te volgen ;)
    Tante Hilda: de hele dag door :) Baie welkom!