Leren van een prop op je kop

11 september 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Daar stonden we, met een papieren prop op ons kop (zoals een hoofd in het Zuid-Afrikaans wordt aangeduid). Als de prop van ons kop viel, ‘bevroren’ we en moesten we wachten tot iemand anders de bal weer terug legde. Daarbij riskeerde diegene wel haar prop te verliezen en zelf te bevriezen. Het spel duurde maar een paar minuten, maar een heel uur konden we hierover doorpraten; zo’n 25 andere kinderwerkers en ik tijdens de cursus m.b.t. kinderbediening. Wat een mooie, interessante en interactieve cursus! Jessica en ik hebben ook heel veel geleerd van andere kinderwerkers die we ontmoetten, onder wie Lea Luiten en Frederike Schalkwyk. Zij zijn allebei ook uitgezonden door stichting Kimon.

De afgelopen dagen hebben we drie ochtenden deelgenomen aan deze cursus. Verder hebben we geprobeerd te wennen. Enerzijds ging het heel snel en voelden we ons meteen thuis, vooral tussen broeders en zussen met wie we verbonden zijn door dezelfde Geest. Anderzijds valt het niet altijd mee om de taal te verstaan, en dan het verkeer nog…! Gelukkig hebben we die lieve Retha en haar man Jacob die ons in vele opzichten wegwijs maken. Retha helpt ons met de internetverbinding, waar welke boodschappen te doen, wat wel en niet te zeggen en andere Afrikaanse gewoonten waar we rekening mee moeten houden. Ook laat ze ons prachtige plekken zien die sny ons die asem. Trouwens, het uitzicht vanuit ons appartement alleen al is prachtig!

Mensen die we ontmoeten zeggen zo blij te zijn dat we er zijn te weten dat we tot zegen zullen zijn. Dat vind ik erg bijzonder, want eigenlijk hebben we nog niets gedaan. Maar het is God Die door osn heen zal werken, omdat we hier zijn in Zijn Naam! Het is bemoedigend om zulke lieve mensen om ons heen te hebben staan. Ook vragen heel veel kinderwerkers of we bij hun projecten willen komen helpen… maar helaas zitten er maar 168 uren in een week! Vanmorgen spraken we Louise, een hele lieve vrouw, werkzaam bij Helderberg Uitreik. Ze noemde verschillende projecten waar we aan kunnen bijdragen, ondergedeeld onder armoedebestrijding, ontwikkelingshulp en evangelisatie. Er zijn verschillende projecten in het onderwijs waar Jessica en ik kunnen gaan helpen. Zo kan ik bij een project meewerken waarbij ik kinderen met een forse achterstand in kleine groepjes extra begeleiding kan geven. Het lijkt me heel gaaf om dit te doen en ik vind het bijzonder dat ik juist in de afgelopen weken meer ervaring heb opgedaan met beginnende geletterdheid en lees- en spellingsproblemen, terwijl dit in mijn studie niet veel naar voren is gekomen. Bijzonder hoe God werkt!

Maar wat moeten we kiezen? Waar moeten we gaan helpen? Er is zo veel werk te doen! De komende twee weken zullen Jessica en ik bij verschillende projecten gaan meekijken en meehelpen. Vervolgens kunnen we kiezen waar we ons willen gaan inzetten. Ik zie er erg naar uit om, na een week met vooral cursus en kennismaking, echt aan de slag te gaan!

Wilt u met mij danken en bidden? Dank God voor lieve mensen om mij heen en voor de veiligheid die Hij me biedt. En bid voor Zijn leiding bij het bepalen van de projecten waar ik ga werken, voor bescherming bij de rijlessen en voor Zijn kracht, daar waar ik zwak ben. Baie dankie vir jou betrokkenhyd en liewe reaksies!

1. Janet de Koning:
    11 september 2015
    Gods zegen toegewenst bij het werk wat jullie daar mogen doen. We zullen voor jullie bidden dat het werk wat jullie daar mogen doen gezegend mag worden en hij jullie zal beschermen daar.
  2. Anke:
    12 september 2015
    Ha Annelie, wat leuk om te lezen. Ik ben net als één van je zussen een beetje jaloers ;-). Je hebt er zo lang naar uitgekeken en nu mag je aan het werk. Héél véél succes en natuurlijk Zijn zegen bij alles.
    Liefs van ons allemaal uit de Oranjestraat, enneh doe de kindertjes de groeten van mij ...
  3. Willemijn:
    hey lieve lie,
    super leuk om te lezen hoe het daar gaat! leuk dat zinnetje in het Zuid-Afrikaans! ben benieuwd hoe je praat als je terug komt:) succes met alles verder! heel veel zegen voor jou en Jessica! x mama en wil:)
  4. Nico en Loes:
    Ha Annelie,

Fijn om de positieve berichten te lezen!!
    Alle goeds en Zijn zegen bij alles wat je mag doen in het verre zuiden.

Lieve groet en een goede zondag,
    Loes & mannen
  5. Ds. A.T. v. Blijderveen:
    14 september 2015
    Hoi Annelie, mooi om te lezen, sterkte en Gods zegen, we pray!
  6. Theo de Koning:
    Ha Annelie,

Gaaf om te lezen!! Veel zegen in Z-Afr. En geniet van elk moment dat je iets van Gods glorie mag zien in mensen!

Doe de groeten ook aan Jessica ;)
  7. Marja kiewiet:
    14 september 2015
    Hallo Annelie , leuk om je blog te lezen. heel veel Zegen toegewenst bij de keuze die je gaat maken. hartelijke groetjes van Jan en mij. En succes met de rijlessen!
  8. J,van Wingerden:
    15 september 2015