Jezus houdt van alle kleine kinderen – en ik ook!

14 oktober 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

‘Good morning teacher Annelie. How are you today?’ vragen dertig kinderen in koor wanneer ik deze Engelstalige graad R-klas (onze groep 2) op de Firgrove Primary School inloop. Ik antwoord: ‘I’m fine, thank you. And how are you?’ ‘We’re fine, thank you!’ Ik neem tien kinderen mee naar het lokaal van teacher Hendricks waar zij vanuit het Hemel op Aarde-project deze kinderen extra ondersteuning biedt. Doel is om hun basis zo extra sterk te maken zodat de rest van hun schoolloopbaan makkelijker zal verlopen. In de klas bij teacher Hendricks neem ik steeds tweetallen apart om te oefenen met rekenen middels een computerprogramma, al pak ik er ook vaak 3D-materiaal bij om opdrachten te verduidelijken. Daarnaast geef ik de klassikale rekenlessen. Dat vind ik leuk om te doen en het geeft een leuke afwisseling. Toch merk ik dat ik het meeste geniet van het werken met de tweetallen; dan kan ik de kinderen de aandacht en bevestiging geven waar zij zo’n behoefte aan hebben!

‘Goeie môre juffrouw Annelie. Hoe gaan dit met jou?’ vragen dertig kinderen in koor wanneer ik deze Afrikaanse graad R-klas inloop. Ik antwoord: ‘Baie goed, dankie. En met julle?’ ‘Met ons gaan dit goed, dankie!’ Ik neem tien kinderen mee naar het lokaal van juffrouw Hendricks en we doen hetzelfde als in de vorige alinea beschreven, maar dit keer in het Afrikaans ;-).

Veel kinderen beginnen met een achterstand in graad 1 (onze groep 3), waar ze hun hele schoolloopbaan last van houden. Dit proberen we middels dit project te voorkomen. Soms is dat lastig, omdat bij veel kinderen hun mogelijkheden daadwerkelijk beperkt zijn. Oorzaak hiervan ligt in onderstimulatie vanuit thuis, of zelfs het FAS-syndroom wat ze hebben opgelopen doordat hun moeder tijdens de zwangerschap overmatig drank en drugs heeft gebruikt. Als gevolg hiervan zijn o.a. de leermogelijkheden beperkt en hebben ze moeite met het zien van oorzaak – gevolg. Soms is dit ontmoedigend, maar als ik dan die lieve kindergezichtjes zie met brede glimlach en sprankelende ogen weet ik dat iedere seconde het waard is. Deze kinderen zijn het waard om alle energie, tijd en geld die er beschikbaar is in te steken! ‘Voor de wereld is het één kind, maar voor dat kind is het de wereld.’

Naast deze werkzaamheden zie ik op deze school nu al vier kinderen met logopedische problemen, waaronder stotteren en slissen. Ik mag hen niet officieel behandelen, maar ik kan wel met hen oefenen en hen op die manier begeleiden en helpen. Het is nog even puzzelen hoe ik dit in drie ochtenden kan doen, maar dat zal vast goed komen!

Als ik werk bij het Hemel op Aarde-project op de Figrove Primary school, is Jessica werkzaam op de Macassar Primary School waar ze een leerkracht helpt die een klas heeft van 45 kinderen! De andere projecten doen Jessica en ik wel samen. Het is fijn dat we samen al deze ervaringen kunnen delen. Ik kan helaas niet alle projecten beschrijven, maar ik wil ingaan op de club op maandagmiddag.

Elke maandagmiddag stelt een gemeentelid in Learus haar woonkamer beschikbaar voor zo’n 15 kinderen om naar een club van Lea te komen. Deze kinderen werken nu met een methode die hen helpt om met anderen over het geloof te praten. Het is mooi om te zien hoe goed ze naar Lea luisteren, hoe ze genieten van het zingen en hoe snel ze (Bijbel)teksten uit hun hoofd kennen! Ik geniet erg van het contact met deze kinderen! Afgelopen maandag hebben Jessica en ik deze club zelf gedaan, omdat Lea er niet was. Het was leuk om zo te ervaren hoe het is om de hele club te leiden en ondanks dat er verbeterpunten waren, zijn we best tevreden :)

Volgende week donderdag gaat Lea met verlof naar Nederland. Vanaf dan zullen wij deze en twee andere clubs van haar overnemen. Dit vind ik best wel spannend, maar het is fijn dat we de afgelopen periode onderdelen van de club op ons hebben genomen en zo positieve ervaringen hebben opgedaan.

Ik wil jullie heel erg bedanken voor alle steun die ik krijg via het blog, Facebook of op andere wijze. Dat vind ik ontzettend leuk om te lezen! Wil je bidden of God mij wil zegenen op de Firgrove Primary School en Jessica en mij wil helpen als we de clubs zelf gaan leiden?

1. Willemijn:
    14 oktober 2015
    hey lie, heb ik nu 2 dochters die juf zijn?!.... bijzonder om te lezen! veel zegen juf Annelie! ben trots op je! x van ma
  2. Willemijn:
    14 oktober 2015
    halooo Lietje, leuk dat je je beroep nu ook nog daar kan uitoefen en ook juf mag zijn! veel succes en leuk dat je zoveel foto's laat zien! groetjes Willemijn:)
  3. Annelies de Jager:
    Hoi Annelie,

Wat leuk om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan in de korte tijd dat je daar zit.
    Ik wens jullie alle goeds toe en het gaat jullie echt wel lukken hoor om de clubs te geven!!

Groetjes annelies
  4. Pascal van sluijsdam:
    15 oktober 2015
    Goed om te lezen annelies wat moet het een dankbaar werk zijn om dit te mogen doen in het koningkrijk veel zegen toegewenst
  5. Lia:
    15 oktober 2015
    Super om allemaal te lezen Annelie! Geniet ervan en veel zegen gewenst! Dat gaat jullie vast lukken op de clubs en school!
  6. Janet de Koning:
    15 oktober 2015
    Bijzonder om te lezen wat je allemaal mag doen daar.
    Mooi en dankbaar werk.
    Lieve groetjes Tante Janet
  7. Jolien:
    16 oktober 2015
    Super leuk om te lezen Annelie!! Geweldig werk wat jullie doen joh, geniet ervan!
    Liefs, Jolien
  8. Aris de Vries:
    17 oktober 2015
    Wij vinden het fijn dat jullie samen ( met Jessica) dit werk mogen en kunnen doen. Het is ook elke keer weer mooi om een blog te zien komen en te lezen. Stel je vertrouwen op Hem, Hij zal het wel maken, dan kan je het werk op school en op de club in vertrouwen aan. De hartelijke groeten uit een steeds koeler wordend Nederland en Gods zegen over de arbeid die je mag doen onder deze kinderen.

Groet Aris de Vries